Metóda PILATES je systém telesných cvičení, ktoré vychádzajú z tela v jeho najprirodzenejšom stave - v pohybe, je veda o ľudskom tele, ktorá svojou precíznosťou a intenzitou zaručuje dlhodobé výsledky.

 

Metóda PILATES je jedným z najúčinnejších fitness programov, ktoré sa v priebehu storočia objavili. Môže sa jej venovať každý, je určená mužom a ženám, je to príjemné cvičenie na celý život.


Pri správnom vykonávaní cvikov a pod dohľadom vyškoleného inštruktora, sa čoskoro dostavia výsledky a môže sa odstrániť väčšia časť malých bolestí.


Tento cvičebný program spevní partie strednej časti tela, zbaví vás tukových vankúšikov, pomôže
k dlhým, štíhlym nohám, zlepší držanie tela a naučí vás správnemu dýchaniu.


Metóda PILATES vyžaduje koncentráciu a presné prevedenie cvikov. Správnym opakovaním týchto cvikov sa učíme mentálnemu sústredeniu. Niektoré cviky sa zo začiatku javia ako „príliš ťažké“. Nohy sa budú chvieť a bude sa vám chcieť prestať cvičiť, možno pocítite aj mierne kŕče. Tieto príznaky upozorňujú na nerovnováhu svalových skupín vo vašom tele, na nedostatok sily, koordinácie, flexibility, ide o tzv. svalovú disbalanciu - nerovnováhu.

 

Metóda PILATES je zameraná práve na vyrovnávanie svalovej nerovnováhy.

 

Podstatou metódy je rozvíjať všetky svaly rovnomerne a pôsobiť nielen na tie dobre známe a viditeľné svalové skupiny, ale aj na svaly ukryté pod, za i medzi nimi. Inými slovami, pracujeme zvnútra, pretože práve tieto neviditeľné – spevňujúce svaly nám držia našu kostru.


K odstráneniu svalovej disbalancie sú nutné štyri činnosti:

 

  • ponaťahovať skrátené, tzv. posturálne svaly ( horný trapézový sval, prsný sval, biceps, bedrovo – driekové svaly, iliopsoas, hamstringy – zadná strana stehien, lýtka )
  • posilňovať ochabnuté, tzv. fázické svaly ( medzilopatkové, brušné – najmä priame, sedacie, triceps, kvadricepsy – predná strana stehna ) vrátane spevňujúcich svalov
  • opravovať všetky odchýlky od správneho držania tela ( príliš podsadená, alebo naopak vystrčená panva, guľaté ramená )
  • posilňovať a spevňovať strednú časť tela, tzv. powerhouse

 

Metóda PILATES kladie veľký dôraz na správne dýchynie, techniku cvičenia, zapájanie hlbokých brušných svalov a panvového dna.

Pri dodržiavaní základných pravidiel a zásad techniky cvičenia je tento jedinečný systém cvikov vhodný pre každého, pričom podmienkou je:

 

  • dôkladne sa zoznámiť so správnou technikou jednotlivých princípov, ktoré je nutné dôkladne dodržiavať pri každom cviku
  • správny výber cvikov a to individuálne podľa fyzických potrieb cvičenca, telesnej kondície a stavu tela
  • vykonávať cviky od základných cvikov k zložitejším zostavám pri postupnom zvyšovaní náročnosti podľa pocitov a napredovania cvičenca

 

Metóda PILATES znamená zapojenie nie iba fyzických , ale taktiež aj psychických síl. Špecifický spôsob pohybu umožní zmeniť nie iba telesný vzhľad ale aj psychický stav a upokojiť myseľ.

 

Dva druhy programu metódy PILATES:

  • MAT work - cvičenie na podložke, základný systém
  • APPARATUS work - cvičenie na prístrojoch